Page Index Toggle Pages: 1 Send TopicPrint
Normal Topic men biologen i mig kommer (Read 958 times)
Labi1996
YaBB Senior Member
****
Offline


I Love YaBB 2.6.11!

Posts: 273
Joined: 02/25/19
men biologen i mig kommer
08/28/19 at 06:50:11
Print Post  
Om det ?r en sak som jag har l?rt mig i 15+ ?r med undervisning och studier av biologi, ?r det att variation ?r normen snarare ?n undantaget. Variabilitet ?r orsaken till att biologi ibland kallas "slarvig vetenskap", och det ?r anledningen till att grundfack Nike Roshe Run Mujeri biologi vid min h?gskola kr?vs f?r att ta en kurs i statistik. Statistiska metoder ?r de verktyg som vi Nike Air Vapormax Femme anv?nder f?r att reta ut m?nster fr?n ofta smutsiga h?gar med data, och de till?ter oss att komma till inte alltid mycket tydliga slutsatser. Resultatet av detta ?r att i alla datauppgifter kommer det att finnas variationer, och det kommer att finnas outliers som inte f?ljer det statistiskt st?dda m?nstret. Som en anatomist ?r variation inneboende i n?stan allt som jag undervisar och studerar , fr?n grodorna som jag skrev min avhandling om, till katter, grisar och hajar som mina elever dissekerar p? laboratoriet. Variation ?r banan i min elevs existens i anatomi-laboratoriet, och det ?r ofta en ?verraskning n?r jag ber?ttar f?r dem att det exakta m?nstret f?r f?rgrening av blodk?rl i en katt kanske inte ?r exakt samma som i Nike Air Max Classic BW Hombrekatten p? n?sta b?nk ?ver. Vissa katter ?r muskul?sa brawlers, medan andra har muskler s? t?liga att det ?Nike Air Force 1 Dames r ett under att de kan st?dja sin egen kroppsvikt. Den som har tagit human grov anatomi p? medicinskola har antagligen observerat exakt samma sak i de m?nskliga kadavrarna som de dissekerade. Variationen ?r normal. I sj?lva verket ?r det viktigt - variation fungerar som r?materialet p? vilket naturligt urval kan agera i utvecklingsprocessen, och det ?r i slut?ndan anledningen till att vi nu kan springa l?ngs v?gen p? tv? ben ist?llet f?r fyra. S? vad g?r denna diskussion om variation har att g?ra med att springa? Jag har t?nkt mycket p? l?pform p? senare tid och har g?tt s? l?ngt som att b?rja experimentera med mitt eget steg.Nike Air Max 270 Womens  Det ?r d?rf?r med stort intresse att jag l?ste f?ljande citat av Alberto Salazar: ”Det m?ste finnas Nike Air Max Thea Femme ett b?sta s?tt att springa. Det m?ste vara som en fysiklag. Och om du avviker f?r mycket fr?n det - som jag Nike Air Max 270 Donne gjorde i min karri?r - kan det vara ett stort handikapp. ”Ur ett rent biomekaniskt perspektiv tenderar jag att h?lla med om att det f?rmodligen finns ett optimalt s?tt f?r en m?nniska att k?ra, men biologen i mig kommer att ?terkomma till ?mnet variation. M?nniskor ?r mycket varierande djur, f?rmodligen mycket mer s? nu ?n n?r vi utvecklade v?ra distansl?pande f?rdigheter f?r miljontals ?r sedan p? den afrikanska savannen. Ta en titt p? alla m?nniskor som samlas s? ser du korta m?nniskor och h?ga m?nniskor, tunna m?nniskor och tunga m?nniskor. Du kommer att se n?gra med biomekaniska avvikelser. Om du kunde se under huden Nike Air Max 270 Herr skulle du ocks? hitta variation i benstruktur och muskelsammans?ttning, s?v?l som otaliga andra Adidas Superstar Mujer anatomiska och fysiologiska skillnader. Att komma tillbaka till Salazar, variant varf?r de var tvungna att utveckla Nike Air Max Classic BW Damesett skodrag f?r Dathan Ritzenheins unika metatarsalstruktur. Med tanke p? detta anser jag att det ?r osannolikt att det finns en enda "perfekt" springform som lika g?ller f?r varje enskild m?nniska som springer. Jag kanske inte ?r en expert p? att k?ra mekanik (inte ens n?ra!), Men jag vet en sak eller tv? om variation, och realisten i mig s?ger att det som fungerar f?r en under 5: 00 miler kanske inte fungerar f?r oss. som k?r v?ra mil med en genomsnittlig takt p? 8:00 per mil eller h?gre. Variation i alla dess former m?ste tas med i ber?kningen n?r man talar om saker som en idealisk l?pform. Mitt m?l i detta inl?gg ?Nike Air Force 1 Donne r att ta upp ?mnet med variation i l?pform eftersom det g?ller ett litet urval elitl?pare. Den senaste Nike Air Max 270 Hombre april ?kte tv? av mina elever ner till Boston och filmade de f?rsta ungef?r 1000 l?parna f?r att passera ~ 17,5 milm?rket i Newton under Boston Marathon (p? Washington St. n?ra korsningen med Commonwealth Ave. -
  
Back to top
 
IP Logged
 
Page Index Toggle Pages: 1
Send TopicPrint