Page Index Toggle Pages: 1 Send TopicPrint
Normal Topic alla tre element som skiljer (Read 1506 times)
Labi1996
YaBB Senior Member
****
Offline


I Love YaBB 2.6.11!

Posts: 273
Joined: 02/25/19
alla tre element som skiljer
09/30/19 at 06:16:00
Print Post  
Arkeologer hittade nyligen ett Nike Air Max 270 Mujer par 5 500 ?r gamla l?derskor i Armenien, vilket g?r detta till den ?ldsta l?derskor som n?gonsin hittats (du kan se Nike Air Max 270 Donne en bild av skorna till v?nster - bild taget fr?n Boston.com via AP Photo / Department of Archaeology University College Kork). Skon ?r tillverkad av en enda bit l?der sn?rda upp h?len och ner mittlinjen p? mittfoten och framfoten. Skon var fylld med gr?s, men det ?r ok?nt om detta var f?r isolering, att anv?ndas som foder, eller helt enkelt f?r att bibeh?lla formen p? skon. Min hypotes? Gr?set var d?r f?r att n?tk?tt upp h?len f?r att se till att den forntida armenien som b?r den inte skulle drabbas av skador p? grund av att h?len slog under k?rningen. Alternativ hypotes? Gr?set var en gammal anordning f?r Nike Air Max 95 Femme pronationskontroll. Den senaste tidens explosion av intresse f?r minimalistiska l?pskor har medf?rt ett intresse www.tobiasstiftung.de f?r specifika skodesignfunktioner som f?rmodligen s?llan passerade de flesta l?pars sinne f?r bara ett ?r sedan (f?www.tamarastein.co.uk re publiceringen av Born to Drivs av Christopher McDougall fick m?nniskor att t?nka p? den h?r typen av saker). En av dessa ?r begreppet h?l-till-t?-droppe, ibland ?ven k?nd som h?l-t?-f?rskjutning, h?l-t?-skillnad eller h?l-t?-lyft (du ser ibland ocks? “framfoten” ersatt med ”t?”). S? vad ?r exakt h?l-t?-droppe, och varf?r ?r m?nniskor intresserade av det som ett skodesignelement? S?ledes skulle en droppe noll inneb?ra att n?r man sitter i skon skulle h?len och bollen p? framfoten vara exakt samma h?jd fr?n marken. En droppe p? 12 mm skulle inneb?ra att h?len sitter 12 mm h?gre fr?n marken ?n framfoten. Vikten Nike Air Max 270 Femme av HT-droppv?rdet ?r att det ?r t?nkt att ju l?gre det ?r, desto l?ttare blir det att landa p? din mittfota Nike Air Max 90 Hombre Azul eller framfoten medan du k?r. Jag ?r inte s?ker p? om det har publicerats studier som bekr?ftar detta, men min personliga erfarenhet av skor med olika HT-droppv?rden, liksom n?gra av mina informella laboratorief?rs?k att korrelera h?lens h?jd i skor med fotsteg, verkar tyder p? att detta f?rh?llande ?r troligt verkligt. Givet ett v?xande intresse bland l?pare f?r hur en viss sko kan p?verka deras fotsp?r, vissa l?pskodillverkare och l?pskos?ljare har b?rjat rapportera detta v?rde som en standardspecifikation f?r varje sko. Till exempel har Brooks Running publicerat HT drop-data p? sin blogg f?r sina mer "minimalistiska" skor, och Running Warehouse listar mellansulah?jden f?r h?len och framfoten f?r m?nga av de skor som Nike Air Max 90 Femme den s?ljer. Jag gillar den h?r trenden mycket, eftersom det g?r det m?jligt f?r l?pare att ?verv?ga ytterligare Nike Air Force 1 Femme ett stycke data f?r att hj?lpa dem att g?ra ett mer informerat val av sko f?r att matcha deras l?pstil (t.ex. g?r det m?jligt f?r l?pare mellan foten / framf?tterna att l?ttare hitta skor med en l?gre sl?pp om det ?r vad de f?redrar). Trots den till synes enkla definitionen, tycker jag fortfarande n?gra punkter f?rvirrande om begreppet h?l-t? droppe. Vissa platser avser bara mellans?lh?jd (t.ex. Running Warehouse), medan andra (Brooks) inkluderar b?de mellansula och yttersulah?jd i sin ber?kning. Du kan se fr?n exemplet ovan att lanseringen faktiskt har n?got l?gre offset n?r yttersula ing?r i ber?kningen, p? grund av att yttersulan faktiskt ?r lite tjockare i framfoten (verktygsh?jd, en annan ny term f?r mig, ?r oustole Nike Internationalist Mujer + mellansulatjocklek). Det som f?rvirrar mig ?r varf?r du n?gonsin skulle utesluta yttersula, och varf?r Nike Air Max 720 Femme innersula aldrig verkar inkluderas i dessa ber?kningar? Verkar f?r mig att m?let ?r att best?mma hur h?gt marken h?len sitter relativt framfoten, och d?rf?r b?r alla tre element som skiljer foten fr?n marken inkluderas: innersula (insats), mellansula och yttersula. Ge detta, Jag trodde att jag skulle g?ra ett litet hemexperiment och m?ta h?l-t?-droppen i n?gra av skorna i mitt skohylla. Utmaningen att g?ra detta ?r att du inte bara kan m?ta h?l eller framfotsh?jd fr?n skosidan eftersom mellansulan ofta krullar s
  
Back to top
 
IP Logged
 
Page Index Toggle Pages: 1
Send TopicPrint